Особливості оплати праці при роботі за сумісництвом: що варто знати бухгалтеру

За допомогою сумісництва працівники можуть збільшити свої доходи. Бухгалтер же має розбиратися в особливостях оплати праці сумісників, як її оподатковувати так як правильно розраховувати сумісникам лікарняні, відпускні.

Визначення умов роботи за сумісництвом

Умови роботи за сумісництвом передбачають, що працівник виконує додаткову роботу, окрім основної, на іншому підприємстві чи в іншій організації. За даними бухплатформи «Головбух» умови роботи за сумісництвом потрібно прописати в трудовому договорі чи додатковій угоді.

Зважте на такі аспекти:

  • часову завантаженість. Робота за сумісництвом не повинна перевищувати встановлені норми робочого часу, зазвичай це не більше 4 годин на день (для неповного робочого дня). Загальна тривалість роботи не має перевищувати 36 годин на тиждень;
  • оплату праці. За роботу на умовах сумісництва працівник отримує зарплату, яка може бути як погодинною, так і за результатами виконаних завдань;
  • згоду на роботу за сумісництвом. Працівник має право працювати за сумісництвом тільки за умови, що це не заважає виконанню його основних обов’язків і не конфліктує з основною роботою;
  • обмеження. Деякі категорії працівників, як-от держслужбовці або ті, хто працює за контрактами, можуть мати обмеження права на сумісництво.

Усі ці умови прописуйте в колективному договорі або в положенні про сумісництво.

Розрахунок оплати праці сумісників

Сумісник має право на оплату праці. Оплачуйте йому фактично виконану роботу (ст. 102-1 КЗпП).

Якщо встановили йому нормовані завдання, оплачуйте фактично виконаний обсяг робіт за кінцевими результатами. Зарплату сумісникові обчислюйте окремо за кожною посадою.

Розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці має бути не нижчим за мінімальну зарплату.

Розрахунок зарплати сумісника залежить від умов трудового договору. Саме у трудовому договорі із сумісником потрібно зазначити, зокрема:

  • умову щодо режиму робочого часу;
  • умову оплати праці: розмір окладу або тарифної ставки, надбавки, доплати, премії тощо.

Документальне оформлення сумісництва

Сумісника, як і основного працівника, приймають на роботу на підставі його заяви та наказу керівника підприємства про прийняття на роботу за сумісництвом.

Трудову книжку працівника потрібно зберігати за основним місцем роботи. Отже, запис до цього документа на роботі за сумісництвом не вносять.

Якщо сумісник обирає місце роботи на підприємстві як основне, з ним мають переукласти трудовий договір. Для цього працівнику достатньо написати відповідний документ, а роботодавцеві видати наказ про переукладення трудового договору.

Оподаткування доходів працівників-сумісників

Із зарплати зовнішнього сумісників утримуйте ПДФО та військовий збір так само, як із заробітку основних працівників. Сумісники також мають право на податкову соціальну пільгу (п. 164.6 ПКУ). Проте вони можуть скористатися правом на пільгу лише за одним місцем роботи. Працівник самостійно обирає місце застосування ПСП.

За умови внутрішнього сумісництва податок на доходи та військовий збір потрібно утримувати із сукупного доходу працівника за загальними правилами оподаткування зарплати.

ЄСВ для внутрішніх сумісників визначайте сукупно за основним місцем роботи і місцем роботи за сумісництвом. Для зовнішніх сумісників — застосовуйте окремо за кожним місцем роботи.

Відображення сумісництва у фінансовій звітності

У фінансовій звітності сумісництво слід відображати разом з основною оплатою праці. Однак вкажіть, що це додаткові нарахування. Витрати на сумісництво належать до загальних витрат на оплату праці. Бухгалтер має подбати про відображення всіх видів сумісництва у Податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ. Для точності в обліку ведіть окремі субрахунки для основної роботи та сумісництва, щоб правильно розраховувати податки та внески.

Новини Запоріжжя