Затишне місце для родин з дітьми: як Яна та Сергій Сліпко відкрили у Запоріжжі сімейну кав’ярню Wings Coffee — Новини Запоріжжя

Родина Сергія та Яни Сліпко давно мріяла про відкриття власної справи. Після пандемії коронавірусу та першого року повномасштабного вторгнення вони зрозуміли: ідеального часу для початку свого бізнесу можуть ніколи не дочекатися.

Так у їхньому житті з’явилася сімейна кав’ярня Wings Coffee. Її попередні власники вирішили покинути справу та взагалі поїхати із Запоріжжя. Подружжя захотіло подарувати закладу нове життя. Зробити це легше допоміг фінансовий грант у 250 тисяч гривень від державної програми «Власна справа».

«Перший Запорізький» поспілкувався із власницею кав’ярні Wings Coffee Яною Сліпко про відкриття закладу, фінансову підтримку держави, складнощі роботи у воєнний час та підприємницькі мрії на майбутнє.

З декретної відпустки – у власний бізнес

Яна Сліпко народилася та виросла у Херсоні, до Запоріжжя приїхала вступати у  вищий навчальний заклад і залишилась тут будувати своє життя. Вона отримала спеціальність економістки у Запорізькій державній інженерній академії, а після – працювала за фахом на комбінаті «Запоріжсталь».

У відпустці для догляду за дитиною Яна повністю присвятила себе маленькому синові і зрозуміла: хоче розвиватися у новому напрямку. Свої сили разом з чоловіком Сергієм вирішила спрямувати на втілення мрії.

«Ми давно хотіли створити власну справу. Але спочатку епідемія COVID-19, потім війна… Зрозуміли, що дочекатися кращих часів нереально», – ділиться підприємниця.

Власники сімейної кав’ярні Wings Coffee Яна та Сергій Сліпко

Ідея про напрямок потенційного бізнесу несподівано прийшла завдяки друзям. Від них подружжя дізналося про продаж кав’ярні Wings Coffee (Wings в перекладі з англійської – «крила»)на вулиці Сталеварів. Власники відкрили її у 2021 році. Заклад пропрацював з серпня і призупинив свою діяльність після початку повномасштабного вторгнення.

«Власниця з дітьми виїхала. Кав’ярня рік простояла зачиненою. Ця родина вирішила, що повертатися до Запоріжжя не будуть, а тому вирішили продавати бізнес, – розповідає Яна. – Ми побачили дуже гарний і затишний заклад та захотіли дати йому нове життя. Вирішили придбати кав’ярню: почати власну справу і водночас продовжити діло попередніх власників».

Держава інвестувала у розвиток кав’ярні 250 тисяч гривень

Яна та Сергій придбали кав’ярню на початку лютого 2023 року і готувалися до відкриття. Про урядову програму «Власна справа» – можливість отримати грант на розвиток власного бізнеcу – подружжя дізналося від одногрупника чоловіка. Він є власником декількох закладів у Запоріжжі.

Родина вирішила придбати кав’ярню: почати власну справу і водночас продовжити діло попередніх власників

Для того, щоб отримати державну підтримку, потрібно найперше підготувати бізнес-план, а потім пройти співбесіду. Для фахової економістки це не було складним завданням.

«Інші підприємці, які відкривають власну справу, але не мають знань з фінансів (наприклад, якщо швачка відкриває власне ательє), звертаються за допомогою у написанні бізнес-плану. Мені, як економістці, це було легше, я підійшла до цього з професійної точки зору», – розповідає власниця кав’ярні.

Яна витратила на написання ретельного бізнес-плану близько двох тижнів і приємно вразила співробітників «Ощадбанку», які вивчали документ, наповненістю та професійною деталізованістю.

Робота не була марною: 20 березня 2023 року родина Сліпків отримала підтвердження на отримання грантових коштів – 250 тисяч гривень. Ці гроші власники витратили на облаштування своєї кав’ярні.

«Ми спрямували грантові кошти на оплату оренди приміщення, каву, а також меблі. Попередні власники зробили ремонт, купили предмети інтер’єру та посуд, але після призупинення не знали, чи будуть вони повертатися до роботи. Тому дуже багато речей продали: чимало меблів та холодильники. Це нам довелося докупляти», – розповідає Яна.

У Wings Coffee гостям пропонують не лише напої і смаколики, а й повноцінне меню: сніданки, салати, бургери тощо

Вона пояснює, що за умовами державної програми підприємці безпосередньо не отримують грантові кошти. Гроші надходять на попередньо відкритий рахунок у державному банку. Усі без виключення платежі проводять співробітники «Ощадбанку», перевіряючи їх на відповідність узгодженому бізнес-плану. Паралельно витрати і взагалі хід грантового проєкту контролює центр зайнятості, який є розпорядником програми «Власна справа».

За умовами проєкту, отримуючи грант у розмірі 250 тисяч гривень, підприємець зобов’язується працевлаштувати двох людей, а також повернути отримані кошти у вигляді податків протягом трьох років.

Висока конкуренція у кавовому бізнесу змушує власників шукати креативні рішення

Яна Сліпко не приховує, що у воєнний час розвивати бізнес вкрай непросто. Раніше власнику закладу громадського харчування можна було повернути вкладені у бізнес кошти за рік-півтора роботи, нині ж у прифронтовому місті зробити це набагато складніше. Тому родині поки не вдалося вийти в «нуль».

Грант від держави у розмірі 250 тисяч гривень подружжя підприємців спрямувало на облаштування кав’ярні, закупівлю кави та оплату оренди

Великою проблемою власниця кав’ярні називає дефіцит відвідувачів. Заклад розташований по вулиці Сталеварів, у самому центрі міста, де завжди було багато людей, зокрема, студентів медичного університету.

«У знайомих була кав’ярня нижче вулицею біля міської лікарні №6. Проблем з гостями, вони розповідали, ніколи не було. Але після початку війни все змінилося. Тепер потрібно якимось чином залучати клієнтів, закликати їх до свого закладу, вигадувати різні методи просування», – зазначає Сліпко.

Попри наближеність до лінії фронту, за спостереженнями підприємниці, у Запоріжжі в порівнянні з іншими містами України найвища конкуренція серед кав’ярень. Це їй, як власниці такого закладу, не грає на руку.

«У Запоріжжі кавові кіоски, наприклад, мереж Coffe Art та Lavazza, буквально на кожному кроці. Сказати, що вони наші прямі конкуренти – ні. Бо до кав’ярні люди приходять за атмосферою та емоціями. А кіоски необхідні, щоб задовольнити потребу: взяв каву і пішов. Але все одно це впливає, особливо у центрі міста», – пояснює власниця кав’ярні.

Саме тому у Wings Coffee роблять так, що заклад мав особливість, яка буде відрізняти його від конкурентів.

«Ми одні з перших запустили у кав’ярні кухню. Тобто не лише кава і десерти, а й сніданки та повноцінні порції іжі. Згодом дивлюсь, що інші заклади після нас також почали у себе це вводити. Наразі ми ввели ще й доставку Glovo», – розповідає Яна Сліпко.

Новий погляд на кавярню: зручний заклад для відпочинку з дітьми

Підприємниця каже, що для неї, мами з маленькою дитиною, важливо, щоб у закладі можна було комфортно провести час з малечею. Щоб діти були чимось зайняті, поки дорослі сидять із філіжанкою кави.

«Я зробила все, щоб до нас могли прийти батьки з дітьми. Щоб дітям було, що поїсти, чим зайнятися. Бо для мене болем було те, що у багатьох закладах для дітей  нічого немає у меню, тільки кава і тортики. Я зрозуміла, що це біль усіх мам, – розповідає підприємниця. – Тому в Wings Coffee ми ввели дитяче меню і напої. В осінньо-зимовий сезон ми облаштовуємо всередині дитячий куточок з іграшками».

Неподалік від закладу розташована квест-кімната, де часто святкують дні народження. Власниця кав’ярні розповідає, що дуже часто після розваг діти з батьками приходять до них поїсти. Так заклад поступово знайшов новий напрямок діяльності – організацію дитячих днів народження зі спеціальним меню та аніматорами.

Завдяки комплексній роботі за півтора роки існування закладу Wings Coffee вдалося знайти своїх постійних прихильних клієнтів

«На початку із клієнтами було дуже важко. Постійно здавалось, що робимо щось не так. Були й негативні відгуки, але розумію, що це нормально, це розвиток», – зазначає Яна.

У кав’ярні працює система знижок для донорів крові: на постійній основі – 20%, у день донації – 50% (для цього потрібно показати у закладі довідку з центру переливання крові), а також військових.

На пошук злагодженої команди знадобився рік

Неабиякою проблемою для кожного бізнесу у Запоріжжі є дефіцит працівників, охочих до роботи. У галузі громадського харчування – такі ж проблеми.

Яна Сліпко згадує, як складно на початках було знайти на роботу професійного баристу. Через те, що чимало людей виїхало з міста. Пощастило, нехай і не на довгий час, знайти майстра кавоваріння зі стажем 10 років, який багато чому навчив самих власників і дав неабиякий поштовх для розвитку закладу. Допомагав розібратися у нюансах і отримати потрібні знання також і постачальник кави, який співпрацює з Wings Coffee.

Близько року Яні та Сергію знадобилося на пошук злагодженої сталої команди. За цей час через Wings Coffee пройшло багато кандидатів і стажерів, які надовго не змогли затриматися.

«У кавовому бізнесу важливіше знайти не найбільш кваліфікованого працівника, а людину, яка буде розділяти ваші цінності і розумітиме, про що саме ваш заклад. Ми, власники, не можемо бути у закладі 100% часу, тому працівники мають стати нашим відображенням. Навчитись можна всьому, головне, щоб у людини було бажання», – зазначила підприємниця.

Наразі в команді Wings Coffee, окрім власників, які займаються усіма питаннями без вихідних, працює старший бариста, два кухарі та два баристи. Усі вони офіційно працевлаштовані.

Між собою Яна та Сергій розподілили обов’язки наступним чином: вона відповідає за кухню, постачальників та взаємодію з персоналом і клієнтами, він – за бар, технічні питання, документацію та комунікацію з обласним центром зайнятості. Паралельно із бізнесом Сергій Сліпко займає керівну посаду на металургійному комбінаті «Запоріжсталь».

Розвиток закладу та підтримка команди мотивує працювати попри складнощі

Власники кав’ярні зазначають, що під час війни зі зрозумілих причин у декілька разів знизилась платоспроможність у людей. Наразі вони намагаються притримати ціни у меню. Однак вартість продуктів і сировини, а також комунальних послуг зростають, що в майбутньому безперечно вплине на цінник для клієнта. Чого не сказати про рівень заробітної плати населення, яка, скоріш, залишається незмінною.

«Люди стали менше заходити до кав’ярні випити кави з тортиком, бо це зараз виходить не дуже дешево. У нас вартість кави стандартного розміру в середньому – 60-70 гривень. Багато хто швидше купить у кіоску за 30-40 гривень дешевшу каву великого розміру», – пояснює Яна.

Яна відверто поділилась: зважаючи на усі складнощі, іноді хочеться опустити руки. У часи нинішньої турбулентності важко планувати роботи і дивитися у майбутнє. Але підприємниця розуміє, що тепер від неї залежить і добробут її працівників. Тому незважаючи на нестабільну ситуацію все одно вмотивована на розвиток і планує розвивати свою справу у майбутньому.

«Пізніше, коли дитина підросте, хотілося б відкрити суто українську кав’ярню. Ресторанів таких безліч, а кав’ярень немає. А історія української кави – надзвичайна!», – ділиться Сліпко.

Підприємцям, які лише починають свій шлях, Яна радить вкладати сили у саморозвиток.

«Перед тим, як йти у бізнес, потрібно навчатися і дізнатися якомога більше інформації. Проходити курси, тренінги. Наприклад, у цьому році я пройшла масштабний курс на порталі «Дія.Бізнес». Там було все: і маркетинг, і бухгалтерія. Все потрібно вивчати до відкриття бізнесу, щоб потім з цим багажем знань було легше. Крім того, важливо завжди слідкувати за трендами. Навчатись і думати. А відкривати взагалі без знань – це дуже важко», – підсумовує Яна Сліпко.

Текст – Діана Пилипенко, Андрій Вавілов. Фото – з архіву Яни Сліпко

Джерело

Новини Запоріжжя